Symposion Dürnstein

For each Symposium Dürnstein a conference volume is published and announced here. The conference proceedings document all lectures and talks and can be purchased in bookstores. In addition, other publications produced within the framework of the Dürnstein Symposium will be listed or made available.

  • Conference Proceedings 2021

  • The proceedings of the 10th Symposium Dürnstein 2021 on the theme "EDUCATION AS NOURISHMENT: OUR NEEDS IN VOLATILE TIMES" are now available for purchase in bookstores as an e-book and as a paperback. In this publication you can read the contributions of all speakers of the Symposium Dürnstein 2021, among others Michael Köhlmeier, Birgitta Fuchs, Gabriele Klein, Leonie Ascone Michelis, Timothy Snyder Kenan D. Güngör.
  • Conference Transcript 2020

  • The proceedings of the Dürnstein 2020 Symposium on the topic "Heritages: Culture Nature Identity" are now available. In the extensive publication you can read contributions of the symposium speakers Philippe Narval, Franziska Marhold, Erhard Busek, Kaspar Maase, Katrin Praprotnik and many more.
    The conference proceedings are available in german only.
  • Conference Transcript 2019

  • The proceedings of the Dürnstein 2019 Symposium on the topic "DEMOCRACY! Imposition or Future. The Alternative to Democracy is Democracy: But what should it look like?" is available online. In the extensive publication you can read contributions of the symposium speakers such as Colin Crouch, Hans Vorländer, Suraya Pakzad, Ingolfur Blühdorn, Ulrike Guérot, and many more.
    The conference proceedings are available in german only.
  • Conference Transcript 2018

  • The proceedings of the Dürnstein 2018 Symposium on the topic "THOSE WHO DON´T WANT TO WORK SHOULD NOT EAT." Heading towards a global society of the superfluou. is available online. In the extensive publication you can read contributions of the symposium speakers such as Philip Blom, Daniel Häni and Ursula Baatz.
    The conference proceedings are available in german only.
  • Conference Transcript 2017

  • The conference proceedings are available in german only.
    You can purchase the proceedings of the Symposion Dürnstein 2017 in the "Online Shop" at any time!
  • Conference Transcript 2016

  • The conference proceedings are available in german only.
    You can purchase the proceedings of the Symposium Dürnstein 2016 for 20 € (including postage). Please send an e-mail with your contact details to duernstein@nfb.at.
  • Conference Transcript 2015

  • The conference proceedings are available in german only.
    You can purchase the proceedings of the Symposium Dürnstein 2015 for 20 € (incl. postage). Please send an e-mail with your contact details to duernstein@nfb.at.
  • Conference Transcript 2014

  • The conference proceedings are available in german only.
    You can purchase the proceedings of the Symposium Dürnstein 2014 for 15 € (incl. postage). Please send an e-mail with your contact details to duernstein@nfb.at.
  • Sammlung Beiträge von Studierenden der KPH Wien/Krems zum Symposion Dürnstein

  • Seit 2014 besteht die Kooperation der Kirchlichen Pädagogischen Hochschule Wien/Krems
    mit dem Symposion Dürnstein. Durch den Besuch der Diskursplattform werden Studierende für gesellschaftsrelevante Probleme sensibilisiert. Die komplexen Themen betreffen sie nicht nur als Bürger*innen, sondern auch als zukünftige Pädagogen*innen. Insbesondere für die Ausgestaltung des Unterrichtsprinzips „politische Bildung“ in der Primarstufe erhalten sie wertvolle Anregungen.
    Die rasante Entwicklung der künstlerischen Ausdrucksweisen und die Dominanz visueller
    Phänomene im Alltag führte in den letzten Jahrzehnten zu einer Anpassung der Curricula an
    die neuen Gegebenheiten. Derzeit verfügt der Kunstunterricht über ein breites Stoffangebot,
    das mit zahlreichen anderen Disziplinen vernetzt ist. Traditionelle Kunstgattungen und aktuelle
    Kunststrategien wie Konzeptkunst, Performance u.a. sowie Design, Werbung, Massenmedien,
    virtuelle Bilder und Architektur wurden in den Unterricht integriert. (Sigrid Pohl, 2021)

    Die Sammlung zeigt einen Auszug der bisher entstandenen Werke und der Ideen dahinter.